Státní plavební správa |
Státní plavební správa, jako věcně příslušný správní úřad podle § 30a odst. 1 písm. a) zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o vnitrozemské plavbě) v souladu s § 171 a násl. zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen správní řád) vydává:
účinnost skončila dne 31. 10. 2024
Státní plavební správa tímto opatřením obecné povahy, vydaným pod čj. 6485/PH/23 (dále jen opatření obecné povahy), vymezuje vodní plochu, která je umístěna na vodní cestě Vltavě, při pravém břehu mezi ř. km 48,10 a ř. km 48,50 a je tvořena pásem vodní plochy o délce 400 m a šířce 40 m, přičemž vnitřní okraj je vzdálen 7 m od pravého břehu a vnější okraj je vzdálen 47 m od pravého břehu.
Na začátku a na konci takto vymezené vodní plochy budou osazeny břehové signální znaky E.16 s dodatkovou tabulkou „Plavba eFoilů povolena“ se směrovou šipkou ve směru vymezené vodní plochy ve smyslu vyhlášky č. 67/2015 Sb., o pravidlech plavebního provozu, opatřené druhou dodatkovou tabulkou bílé barvy s textem v černé barvě a výškou písma min. 10 cm:
„od 1. 5. do 31. 10.,
po–ne 8–20 hod, max. 2 plavidla
vnitřní okraj vymezené vodní plochy je 7 m od pravého břehu“
Základní rozměr signálního znaku bude 1,0 m x 1,0 m. Oba znaky budou na svém vnitřním svislém okraji opatřeny směrovou šipkou vycházející ze svého vnitřního horního a dolního vrcholu pod úhlem 45°. Šipka bude takto vymezovat délku a směr dráhy na břehu. Směrová šipka bude bílé barvy s číselným údajem 400 m v černé barvě. Signální znaky budou umístěny na ocelovém sloupku tak, aby byly viditelné z vodní plochy. Dolní okraj signálního znaku bude ve výšce nejméně 2,1 m nad okolním terénem.
Vymezená vodní plocha pro provozování vodního lyžování bude vyznačena na hladině žlutými bójemi s černým nápisem „SPORT“. Bóje budou umístěny následovně:
Celkem bude umístěno 7 kusů bójí. Bóje je válcového tvaru o průměru min. 0,6 m a výšce nad hladinou min. 0,6 m. Umístění bójí a dalšího plavebního značení je též vyznačeno v přiloženém zákresu, který je nedílnou součástí tohoto opatření obecné povahy.
Podle § 30a odst. 1 písm. a) zmíněného zákona může plavební úřad opatřením obecné povahy vymezit na dobu nepřesahující 5 let část vodní cesty pro provozování eFoilů a zároveň stanovit konkrétní podmínky nezbytné pro zajištění plavební bezpečnosti.
Státní plavební správa projednala s dotčenými správními orgány podle § 136 správního řádu a se správcem vodní cesty vymezení plochy týkající se plutí malých plavidel (eFoilů), umístěné na vodní cestě Vltavě, při pravém břehu mezi ř. km 48,10 a ř. km 48,50, tvořené pásem vodní plochy o délce 400 m a šířce 40 m, dne 8. 3. 2023. Projednáním došlo k odsouhlasení technicko-provozních podmínek vymezené vodní plochy. Došlo také ke stanovení provozu vodní plochy prozatím na dvě plavební sezóny, během kterých dojde k ověření možného vlivu dráhy na plavební provoz a také na bezprostřední okolí.
Umístění vymezené vodní plochy vychází z požadavku zajistit nekonfliktní plavebně-sportovní aktivitu na území hlavního města Prahy a daná lokalita se jeví z hlediska umístění v intravilánu města a minimálního vlivu na plavební provoz jako nejvhodnější. V současné době se na území hlavního města Prahy nenachází žádná jiná vymezená vodní plocha pro tuto nebo obdobnou činnost. Vymezená vodní plocha je lokalizována tak, aby co nejméně ovlivnila plavební provoz na přilehlé vodní cestě s tím, že její umístění nemá vliv ani na plavební provoz veřejných přístavů Praha-Holešovice a Praha-Libeň (nachází se mimo přístavní bazény, kde probíhá přístavní činnost), včetně překladní činnosti a přeplouvání plavidel mezi jednotlivými bazény. V dané lokalitě je nízká koncentrace plavidel a probíhá zde pouze průběžná plavba. Vlastní vymezená vodní plocha pro daný typ činnosti nevyžaduje vybudování žádného zázemí. Předpokládá se hlavní přístup k využití vymezené vodní plochy z vody, tzn. připlutím jiného plavidla do blízkosti vymezené vodní plochy a zprovozněním eFoilů z tohoto plavidla tak, jak je to běžné u jiných vymezených vodních ploch pro obdobné činnosti na jiných úsecích vodních cest.
Plavební úřad má za to, že v uvedeném úseku vodní cesty Vltavy nebude provozem vymezené plochy nijak ohrožena bezpečnost plavebního provozu a vymezení plochy je v souladu s předpisy upravujícími ochranu povrchových vod, jelikož se jedná o sledovanou vodní cestu dopravně významnou. V běžném plavebním provozu není plavba sportovního plavidla typu eFoil možná, jelikož toto plavidlo není schopno výtlačné plavby a stabilního stání na vodní cestě. Jeho provoz je tedy povolen pouze v k tomu určené vymezené vodní ploše. Vymezení vodní plochy pro provoz eFoilů mezi ř. km 48,10 a ř. km 48,50 toku Vltavy tak sníží pravděpodobnost jejich nepovoleného provozu na jiných úsecích vodní cesty, které nejsou pro plavbu tohoto typu plavidla vhodné a určené. Dojde tedy ke zvýšení bezpečnosti plavebního provozu v úseku vodní cesty Vltavy v Praze. Současně je plavba eFoilů výrazně sezónní záležitost závislá na příznivém počasí, proto je provoz vymezené vodní plochy povolen v období od 1. května do 30. října. Ve vymezené vodní ploše je povolen provoz pouze dvou plavidel (eFoilů) současně, také proto jejich provoz neovlivní hlukovou ani emisní hladinu v daném úseku vodní cesty, k čemuž přispívá i skutečnost, že pohon plavidel je zajištěn elektromotorem.
Návrh opatření obecné povahy, kterým se vymezuje na Vltavě část vodní cesty pro provozování plutí malých plavidel (eFoilů), byl vyvěšen na úřední desce Státní plavební správy dne 09.05.2023 po dobu 15 dnů. Zároveň byla stanovena lhůta pro podání námitek a připomínek, a to do 30 dnů od zveřejnění návrhu opatření obecné povahy na úřední desce.
Proti návrhu opatření obecné povahy podala dne 09.06.2023 pod čj.: 147/411/23, společnost České přístavy, a.s., se sídlem Jankovcova 1627/16a, Holešovice, 170 00 Praha 7, IČO 45274592 (dále jen „společnost“), námitky podle ustanovení § 172 odst. 5 správního řádu. Společnost svoje námitky zaslala z pozice vlastníka pozemků zapsaných na LV č. 771, v k. ú. Libeň, obec Praha, vedeném Katastrálním úřadem pro hlavní město Prahu, a provozovatele veřejného přístavu Praha-Libeň.
Státní plavební správa námitky společnosti podané v souladu § 172 odst. 5 správního řádu posoudila jednotlivě i v souvislostech ve vztahu k pravidlům plavebního provozu (vyhláška č. 67/2015 Sb.) i plavební bezpečnosti obecně (§ 30a ve vztahu k § 29 zákona o vnitrozemské plavbě) a rozhodla tak, že jednotlivým námitkám společnosti nevyhovuje. Jejich vypořádání je uvedeno v odůvodnění tohoto rozhodnutí (ve formě tabulky), které je součástí odůvodnění předmětného opatření obecné povahy.
a jejich odůvodnění, uplatněných k návrhu opatření obecné povahy č. 14/2023
Údaje o podateli námitky | Čj. ze dne / zapsáno dne pod čj. | Úplné znění nebo významná část námitky | Rozhodnutí o námitkách a odůvodnění |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | Dle názoru společnosti se Státní plavební správa dostatečně neseznámila se situací v dané lokalitě, když tvrdí, že se jedná o nejvhodnější místo pro vymezení takovéto plochy. Zároveň ze samotného OOP ani jeho odůvodnění není zřejmé, že by Státní plavební správa zvažovala vymezit plochu jinde a proč případně takové vymezení není možné nebo vhodnější. S ohledem na skutečnost, že zástupce Společnosti nemohl ani přes jeho žádost nahlédnout do spisu, který je ve věci OOP veden, nemohlo být ani ověřeno, zda OOP zohledňuje případné připomínky dotčených orgánů a zda vymezení příslušné plochy v OOP není např. v rozporu s uplatněnými připomínkami. |
Námitce se nevyhovuje. Státní plavební správa posuzovala možnost vymezení vodní plochy k provozování malých plavidel, při němž dochází ke skokům nad vodní hladinou nebo k provádění jiných akrobatických činností – provozování eFoilů v několika teoreticky dostupných lokalitách na území hlavního města Prahy. V rámci posuzování došlo i k projednání návrhu vymezené vodní plochy např. v oblasti Radotína, kde ze strany dotčeného orgánu bylo vydáno negativní stanovisko. Další negativní stanoviska dotčených orgánů jsou Státní plavební správě známa z projednání vymezené vodní plochy k provozování malých plavidel na pomezí Libně a Troje u pravého břehu. Jiné lokality jsou omezeny existencí přístavišť pro jiná než malá plavidla, historicky značně rozšířenými veslařskými kluby a jejich zázemím nebo v prostoru nad Barrandovským mostem tok Vltavy neposkytuje dostatečnou šířku pro souběžný plavební provoz a provoz vymezené vodní plochy. Proto nejvhodnějším místem ke zřízení předmětného vymezeného prostoru zvolila Státní plavební správa předmětnou lokalitu s ohledem na poměrně nízký plavební provoz a dostatečnou šířku plavební dráhy. K námitce nahlížení do spisu možno uvést, že obecná úprava opatření obecné povahy a jejich vydávání je obsažená v části šesté správního řádu, přičemž ta o vedení, resp. zpřístupnění spisové dokumentace nehovoří. Lze proto vyjít z § 174 odst. 1 správního řádu, podle kterého pro řízení podle této části platí obdobně ustanovení části první a přiměřeně ustanovení části druhé, obsahující obecnou úpravu správního řízení (vč. § 38). Pouze přiměřené použití úpravy správního řízení vychází z toho, že řízení o návrhu opatření obecné povahy není správním řízením ve smyslu § 9 správního řádu (judikát Městského soudu v Praze ze dne 12. 5. 2021, čj. 18 A 79/2020-34). Rovněž je třeba uvést, že v případě negativních námitek dotčených orgánů by k dalšímu projednání předmětné vymezené vodní plochy nedošlo a jak je zřejmé z odůvodnění zveřejněného návrhu OOP, během projednání byla stanovena délka provozu vodní plochy prozatím na dvě plavební sezóny. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | Společnosti zároveň není zřejmé, z jakých podkladů Státní plavební správa vychází, když uvádí, že vymezení vodní plochy v těchto místech nemá vliv ani na plavební provoz veřejných přístavů Praha-Holešovice a Praha-Libeň, když obsluha obou přístavů neprobíhá pouze v lokalitě samotných přístavních bazénů a mezi přístavními bazény obou přístavů navzájem, ale je do nich třeba připlout i z jiných míst. S ohledem na v odůvodnění OOP uváděnou skutečnost, že v současné době se na území hlavního města Prahy nenachází žádná jiná taková vymezená vodní plocha pro obdobnou činnost (natož vymezená přímo mezi dvěma veřejnými přístavy, zařazenými do transevropsky nejvýznamnějších cest), se takové tvrzení zdá ještě více nepodložené. Společnost zároveň uvádí, že Státní plavební správa při takovém „zjištění“ může nanejvýše stejně vycházet pouze ze současného skutkového stavu, nikoliv z budoucích potřeb využití. | Námitce se nevyhovuje. Při posuzování umístění vymezené vodní plochy Státní plavební správa vycházela z požadavku na to, aby co nejméně ovlivnila plavební provoz na přilehlé vodní cestě s tím, že její umístění nemá vliv ani na plavební provoz veřejných přístavů Praha-Holešovice a Praha-Libeň (navrhovaná plocha se nachází mimo přístavní bazény, kde probíhá přístavní činnost), včetně překladní činnosti a přeplouvání plavidel mezi jednotlivými bazény. V dané lokalitě je zachovaná dostatečná šířka plavební dráhy, která umožní bezpečný plavební provoz plavidel. V dané lokalitě je nízká koncentrace plavidel a probíhá zde pouze průběžná plavba. Současně z praxe plavebního provozu v blízkosti zmiňovaných přístavů Praha-Holešovice a Praha-Libeň je zřejmé, že větší část plavidel využívajících tyto přístavy připlouvá z labské vodní cesty a tedy vůbec neproplouvá úsekem, kde došlo k vymezení vodní plochy. Ovšem ani pro plavidla směřující do přístavů Praha-Holešovice a Praha-Libeň z centrální Prahy nepředstavuje vymezená plocha žádné omezení, je dostatečně vzdálena od průjezdního pole Libeňského mostu a proplouvající plavidla mají zajištěnu potřebnou šířku plavební dráhy. Dle § 30a odst. 1 písm. a) zákona o vnitrozemské plavbě může plavební úřad opatřením obecné povahy vymezit vymezenou vodní plochu na dobu nepřesahující 5 let, toto časové opatření je stanoveno z důvodu reakce na případné změny intenzity plavebního provozu a podle potřeby nemusí být na další časové období vymezená vodní plocha povolena. Státní plavební správa si je vědoma faktu, že uvedený úsek je součástí evropské sítě vodních cest TEN-T. Proto v rámci procesu přípravy opatření obecné povahy brala v potaz strategické dopravní dokumenty ČR (Dopravní politiku ČR a Koncepci vodní dopravy) a v nich obsaženou problematiku city logistiky, tj. využití vodní dopravy v rámci stavební logistiky centrem města. Proto jak je výše uvedeno, bude předmětná vodní plocha pro eFoily vymezena pouze na dobu určitou. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | Společnosti též není zřejmé, proč Státní plavební správa před vydáním OOP např. nezvážila jako výrazně vhodnější místo pro provoz eFoilů lokalitu v blízkosti přístavu DR BC4, s.r.o., kde u břehu je cyklotrasa A2, nedaleko sportoviště, Thomayerovy sady, okolní pozemky náleží do vlastnictví hl. m. Prahy, lokalita se nachází v rovině, bez většího provozu lodí. Ze všech těchto okolností totiž vyplývá, že zcela jistě existuje vhodnější místo pro provozování eFoilů, než v OOP vymezené ploše. Společnost tak zcela nerozumí, proč je tato rekreační činnost naopak směřována do míst, kde pro ni není žádné vybavení, dostatečný a vhodný přístup po břehu a kde hrozí, že tato činnost bude ohrožovat plavbu po řece, resp. naopak provozovatelé této činnosti budou ohrožováni střety s jinými plavidly, včetně těch směřujících do přístavu Praha-Libeň a Praha-Holešovice. | Námitce se nevyhovuje. Společností České přístavy, a.s., označená jako vhodnější lokalizace vymezené vodní plochy v blízkosti Thomayerových sadů a cyklotrasy A2 by omezila parametry plavební dráhy při využití části veřejného přístavu Praha-Libeň. Současně právě existence cyklotrasy A2 v blízkosti pravého břehu je podle projednání vymezené vodní plochy k provozování malých plavidel na pomezí Libně a Troje vnímána dotčenými orgány jako omezení z důvodu možných kolizí mezi uživateli vymezené plochy a uživateli cyklotrasy. Dále je třeba znovu uvést, že pro provoz vymezené vodní plochy není vybudování zázemí nezbytné (např. je možné výše uvedené připlutí jiného plavidla nesoucího kromě posádky i eFoil a jeho uživatele do blízkosti vymezené vodní plochy). Případné vybudování zázemí je soukromou iniciativou, která musí být řádně projednána a schválena příslušnými úřady. Státní plavební správa posuzuje umístění vymezené vodní plochy pouze z hlediska plavebních předpisů a lokalita mezi ř. km 48,10 a 48,50 při pravém břehu daným požadavkům vyhovuje. Navržení vymezené vodní plochy je provedeno tak, aby nedocházelo ke střetu s plavidly a neohrožovalo plavbu plavidel. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | Společnost dále zdůrazňuje, že pozemky u vymezené plochy jsou ve vlastnictví podatele, mimo úzce vymezené břehové části, která je ve správě Povodí Vltavy, státní podnik. OOP sice předpokládá hlavní přístup k využití vymezené vodní plochy z vody (plavidla), ne každý uživatel eFoilu ale má možnost se k vymezené vodní ploše takto dopravit, a lze tedy předpokládat, že k provozu eFoilů bude docházet i z břehu. Společnost jako vlastník přilehlých pozemků, přes které by byl nutný přístup k vymezené vodní ploše, však s takovým přístupem po svých pozemcích nesouhlasí, když pozemky společnosti v této lokalitě jsou zahrnuty v areálu pozemní části přístavu a na něj navazujícího území, které je oploceno a je tedy veřejnosti nepřístupné (nemožnost pěšího přístupu společnost již dostatečně odůvodnila ve svých námitkách k návrhu opatření obecné povahy č. 43/2022, který OOP předcházel – viz příloha č. 1 k tomuto podání; Společnost tedy v plném rozsahu v rámci těchto námitek uplatňuje svá tvrzení, důkazy aj. v tomto směru obsažená ve svých námitkách, které jsou přílohou č. 1 tohoto podání). I proto by jiné místo bylo výrazně vhodnější. | Námitce se nevyhovuje. Stále platí za hlavní přístup k využití vymezené vodní plochy z vody, tzn. připlutím jiného plavidla do blízkosti vymezené vodní plochy a zprovozněním eFoilů z tohoto plavidla. Případně je možné přeplutí eFoilů do vymezeného prostoru, které lze uskutečnit v úseku Vltavy v ř. km 48,10 až 48,80. Pro přístup k vymezené vodní ploše lze případně využít pozemek parc. č. 4008/2 (vlastník Česká republika, právo hospodařit Povodí Vltavy, státní podnik), k. ú. Libeň, který je přístupný přes pozemek parc. č. 3961/1, k.ú. Libeň (vlastník Hlavní město Praha). Vlastníci výše uvedených pozemků k návrhu opatření obecné povahy neměli připomínky. Pozemky ve vlastnictví Českých přístavů, a.s., nejsou tedy v kolizi s provozem předmětné plochy a nejsou pro tento provoz potřebné. Současně vlastník si pozemky v případě potřeby může zabezpečit tak, aby znemožnil přístup pro nepovolané osoby. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | Společnost zároveň nesouhlasí s OOP a se skutečností, že jako vlastník přilehlých pozemků nebude dotčena i proto, že formulace uvedené v OOP jsou velmi vágní a neurčité – odůvodnění OOP pouze uvádí, že se přístup (navíc pouze hlavní?) do vymezené vodní části z vody, tedy připlutím jiného plavidla do blízkosti vymezené vodní plochy, pouze předpokládá. Způsob, jakým se do vymezené vodní plochy uživatelé eFoilů budou dostávat, musí být proto, aby bylo skutečně možné posoudit, zda dojde k zásahu do práv Společnosti či jiných subjektů či nikoliv, vymezen zcela jednoznačně, nikoliv pouhým předpokladem. | Námitce se nevyhovuje. Pro přístup k vymezené vodní ploše lze případně využít pozemek parc. č. 4008/2 (vlastník Česká republika, právo hospodařit Povodí Vltavy, státní podnik), k. ú. Libeň, který je přístupný přes pozemek parc. č. 3961/1, k. ú. Libeň (vlastník hlavní město Praha). Vlastníci výše uvedených pozemků k návrhu opatření obecné povahy neměli připomínky. Pozemky ve vlastnictví Českých přístavů, a.s., si vlastník v případě potřeby může zabezpečit tak, aby znemožnil přístup pro nepovolané osoby. Hlavní přístup k využití vymezené vodní plochy z vody, tzn. připlutím jiného plavidla do blízkosti vymezené vodní plochy a zprovozněním eFoilů z tohoto plavidla, případně možné přeplutí eFoilů do vymezeného prostoru lze pouze v úseku Vltavy v ř. km 48,10 až 48,80. Dále na základě stanoviska dotčeného orgánu byla zvolena zkrácená provozní doba vymezené vodní plochy, aby ověřila, v jakém rozsahu bude plocha vytížená a jak uživatelé budou využívat příslušné podmínky. Na základě těchto zkušeností může být následný provoz znovu projednán či upraven, případně může být od tohoto provozu upuštěno. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | Už jen to, že OOP, resp. pouze jeho odůvodnění, počítá s tím, že (i) přístup k využití vymezené plochy bude z vody (tedy zřejmě za využití jiného plavidla), a zároveň (ii) že plavidlo eFoil není schopné výtlačné plavby a stabilního stání na vodní cestě, je navíc alarmující, když velmi pravděpodobně půjde o činnost samu o sobě nebezpečnou. | Námitce se nevyhovuje. S ohledem na zajištění bezpečnosti uživatelů eFoilů i ostatních účastníků plavebního provozu se mohou tato plavidla pohybovat pouze ve vymezené vodní ploše zřízené dle § 30a odst. 1 písm. a) zákona o vnitrozemské plavbě nebo k ní přeplout v přímém směru od místa spuštění bez provádění figurálních prvků, aby nebyla ohrožena bezpečnost plavby. Ta je zajištěna i tím, že v době provozu do vymezené vodní plochy nesmí vplouvat jiné plavidlo. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | OOP pak ani neřeší, jak bude takové porušení OOP, tedy provoz eFoilů z břehu, nikoliv z plavidla, postihováno a jak bude vymáháno. To zřejmě vyplývá i ze skutečnosti, že aby opravdu docházelo k nástupu na eFoily pouze z vody a nikoliv ze břehu (a tedy mohla být tato povinnost vymáhána, případně aby mohlo být její porušení sankcionováno), musel by tento požadavek být vyjádřen přímo v OOP jako podmínka užívání těchto plavidel, nikoliv že bude daná skutečnost uvedena jen v jeho odůvodnění jako pouhý předpoklad. Zároveň by muselo být na splnění této podmínky dohlíženo, a to tedy včetně případného sankcionování. Avšak OOP žádný mechanismus dohledu nebo vynucování OOP neobsahuje. I z toho je zřejmé, že není nijak zaručeno, stanoveno, podmíněno, že přístup uživatelů eFoilů je možný pouze „z vody“, tedy bez přístupu a využití břehových pozemků, včetně pozemků ve vlastnictví společnosti. OOP tak zasahuje do práv společnosti. | Námitce se nevyhovuje. Dohled nad dodržováním podmínek provozu vymezené vodní plochy a rovněž obecných pravidel plavebního provozu provádí Státní plavební správa či poříční oddělení Praha Policie ČR, v Praze se na tomto dozoru může podílet i Poříční útvar Městské policie Praha. V případě porušení pravidel dochází k projednání přestupku v rámci přestupkového řízení obdobně jako u jiných vymezených vodních ploch, se kterými má Státní plavební správa zkušenosti na jiných vodních plochách i s intenzivnějším plavebním provozem. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | Společnost zároveň s tím dále upozorňuje, že v blízkém budoucnu zároveň navíc dojde k významnému omezení nejen na okolních pozemcích, ale i na vodní ploše v bezprostřední blízkosti vymezené části vodní plochy v důsledku realizace záměru rekonstrukce Libeňského mostu, která má trvat několik let. | Námitce se nevyhovuje. Vymezená vodní plocha byla zvolena tak, aby nedošlo ke kolizi s plánovanou rekonstrukcí Libeňského mostu, ke které se z pohledu dopadu na plavbu Státní plavební správa vyjadřuje. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | Zároveň, i kdyby opravdu docházelo k provozování eFoilů pouze tak, jak předpokládá odůvodnění OOP, tedy z plavidla, které uživatele eFoilu přiveze, nejsou v OOP dořešeny další navazující souvislosti, jako je např. místo „vyložení“ budoucích uživatelů, trasa dopravujícího plavidla, místo kotvení/vyvázání plavidla apod. | Námitce se nevyhovuje. Plavidla zajišťující přivezení a vyložení eFoilů se musí při této činnosti chovat v souladu s vyhláškou č. 67/2015 Sb., o pravidlech plavebního provozu a ostatními plavebními předpisy. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | Zároveň tvrzení uvedené v odůvodnění OOP: „Předpokládá se hlavní přístup k využití vymezené vodní plochy z vody, tzn. připlutím jiného plavidla do blízkosti vymezené vodní plochy a zprovozněním eFoilů z tohoto plavidla tak, jak je to běžné u jiných vymezených vodních ploch pro obdobné činnosti na jiných úsecích vodních cest.“ se jeví jako nepravdivé, když Státní plavební správa opatřením obecné povahy 13/2023 vymezuje na vodní cestě Vltava, na nádrži vodního díla Slapy, část vodní cesty pro provozování vodního lyžování a obdobných činností ve vleku za plavidlem (dále vodní lyžování) a provozování eFoilů, a v tomto opatření obecné povahy se o zprovoznění eFoilů z plavidla nehovoří. | Námitce se nevyhovuje. V návrhu opatření obecné povahy č. 13/2023, kterým se vymezuje vymezená vodní plocha na vodní cestě Vltavě, při levém břehu mezi ř. km 103,60 až ř. km 104,00 jež je tvořena pásem vodní plochy o délce 400 m a šířce 80 m, není dána možnost připlutí eFoilů od břehu. Je zde možnost přístupu k vymezené vodní ploše pouze z plavidla, což je v souladu s vyhláškou č. 46/2015 Sb., o stanovení vodních nádrží a vodních toků, na kterých je zakázaná plavba plavidel se spalovacími motory, a o rozsahu a podmínkách užívání povrchových vod k plavbě. Proto se v návrhu výše citovaného opatření obecné povahy možnost přístupu z plavidla neuvádí. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | Hlavní přístup k vodní ploše pro provoz eFoilů z plavidla nepředpokládá ani opatření obecné povahy 46/2023, kterým se na vodní cestě Vltava, na nádrži vodního díla Vrané nad Vltavou, vymezuje část vodní cesty pro provozování malých plavidel, při němž dochází ke skokům nad vodní hladinou nebo k provádění jiných akrobatických činností nebo k rychlostní jízdě – provozování vodních skútrů a eFoilů, a ani např. opatření obecné povahy 39/2023, kterým se na přehradní nádrži Vranov vymezuje část vodní cesty pro provozování malých plavidel, při němž dochází k objíždění řady uměle vytvořených překážek, ke skokům nad vodní hladinou nebo k provádění jiných akrobatických činností nebo k rychlostní jízdě – provozování vodních elektroskútrů, elektrických jetsurfů a eFoilů. | Námitce se nevyhovuje. V opatření obecné povahy č. 46/2023, kterým se na vodní cestě Vltava, na nádrži vodního díla Vrané nad Vltavou, vymezuje část vodní cesty pro provozování malých plavidel, při němž dochází ke skokům nad vodní hladinou nebo k provádění jiných akrobatických činností nebo k rychlostní jízdě – provozování vodních skútrů a eFoilů se umožňuje přeplutí eFoilů v krátkém úseku od břehu do vymezené vodní plochy, což rozšiřuje přístup nad rámec použití pouze přístupu z plavidla. Jedná se o stanovení možností přístupu v souladu s vyhláškou č. 46/2015 Sb., o stanovení vodních nádrží a vodních toků, na kterých je zakázaná plavba plavidel se spalovacími motory, a o rozsahu a podmínkách užívání povrchových vod k plavbě. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | Tvrzení uvedené v odůvodnění OOP se tedy zdá jako účelové a společnost se domnívá, že se jedná o pouhou reakci na již jednou uplatněné námitky společnosti k předchozímu opatření obecné povahy (viz příloha č. 1), které nebylo zejm. z důvodů chybného procesního postupu nakonec Státní plavební správou vydáno. | Námitce se nevyhovuje. Odůvodnění návrhu opatření obecné povahy sleduje hlavní účel informovat dle zjištěných poznatků k dané lokalitě o důvodech existence tohoto opatření a vysvětlit podmínky provozu v dané vymezené vodní ploše především pro její uživatele tak, aby nedocházelo k porušování těchto podmínek. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | „Ve vymezené vodní ploše je povolen provoz pouze dvou plavidel (eFoilů současně,…“ Z OOP není zjevné, jak bude dodržování tohoto požadavku dosaženo. Zároveň je dle názoru společnosti zcela neproporcionální vymezení plochy pro uživatele eFoilů v těchto místech, mezi dvěma veřejnými přístavy, na jejichž rozvoji je dán evropský význam, pro takovýto způsob užívání „pouze“ dvou plavidel (eFoilů) současně, když by se tato část řeky a pozemky k ní přiléhající daly využít právě pro rozvoj uvedených přístavů (který požaduje Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1315/2013 ze dne 11. prosince 2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě a o zrušení rozhodnutí č. 661/2010/EU) a provoz s tím spojený. To však – v důsledku zabrání této části vodní plochy pro provoz eFoilů – nebude možné. I tím je tak zasaženo do práv Společnosti jako provozovatele uvedených veřejných přístavů. |
Námitce se nevyhovuje. Dohled nad dodržováním podmínek provozu vymezené vodní plochy a rovněž obecných pravidel plavebního provozu provádí Státní plavební správa či poříční oddělení Praha Policie ČR, v Praze se na tomto dozoru může podílet i Poříční útvar Městské policie Praha. V rámci tohoto dohledu je běžně kontrolován i počet plavidel ve vymezené vodní ploše. Vymezení plochy pro uživatele eFoliů v předmětné lokalitě je prozatím projednáno na omezenou časovou dobu a ani v budoucnu nelze plochu zřídit na neomezenou dobu. Současně případný rozvoj veřejného přístavu Praha-Libeň směrem do předmětné vymezené vodní plochy je možný pouze v souladu s platným územním plánem. V případě změny územního plánu, který umožní rozvoj veřejného přístavu tímto směrem, lze od vydání příslušného opatření obecné povahy na další časové období upustit. |
České přístavy, a.s. | čj. 147/411/23 ze dne 8. 6. 2023 / zapsáno dne 9. 6. 2023 pod čj. 5012/PH/23 | Dále OOP stanovuje zkušební dobu provozu příslušné vodní části do 31. 10. 2024. OOP dále neřeší, co se bude dít po uplynutí této doby – zkušební doba by měla zejména sloužit k vyhodnocení dosavadního provozu a k případnému zastavení posuzované činnosti, popř. nastavení nových podmínek pro její provoz. Takové ustanovení o vyhodnocení zkušebního provozu a reflexe jeho výsledků však zcela absentuje. |
Námitce se nevyhovuje. Státní plavební správa nemá ze zákona povinnost provádět vyhodnocení provozu vymezené vodní plochy, přesto po uplynutí doby provozu, na který je vymezená vodní plocha povolena, dochází zpravidla formou jednání Státní plavební správy, Policie ČR a správce vodní cesty k vyhodnocení zkušeností s provozem plochy v dané lokalitě. Na základě tohoto vyhodnocení může dojít k opětovnému projednání návrhu OOP s dalšími dotčenými orgány nebo od dalšího provozu vymezené vodní plochy může být upuštěno. Shodný postup je praktikován u zřizování a opětovného projednávání všech vymezených vodních ploch. |
Státní plavební správa eviduje a vyhodnocuje jednotlivé plavební sezóny, a to od roku 2016. Z nich je patrný trend rychlého rozvoje rekreační a sportovní plavby a její vzrůstající obliby. Tento segment činností nabízí více typů plavidel určených pro rekreační a sportovní plavbu, při které není možné dodržovat některá pravidla plavebního provozu nebo nelze vyhovět požadavkům na bezpečnost plavby v běžném plavebním provozu.
Existují druhy plavidel (např. eFoily), které nejsou schopné průběžné výtlačné plavby, tudíž i pro tyto účely zákonodárce v zákoně o vnitrozemské plavbě vytvořil speciální právní úpravu vymezené vodní plochy pro plutí plavidel, u kterých dochází k objíždění řady uměle vytvořených překážek, ke skokům nad vodní hladinou nebo k provádění jiných akrobatických činností nebo k rychlostní jízdě. Hlavním důvodem této úpravy nebylo jenom možnost užití těchto plavidel na vodních cestách (ve vymezených vodních plochách), ale zejména zachování obecné bezpečnosti pro ostatní účastníky plavebního provozu pohybující se na vodní cestě. Vymezování vodních ploch vede ke snižování možnosti nebezpečných střetů těchto druhů plavidel s jinými účastníky plavebního provozu nebo jinými plavidly. Vymezování těchto ploch tedy také napomáhá k většímu respektování pravidel plavebního provozu a zachovávání obecné bezpečnosti na vodních cestách.
Na základě intenzity plavebního provozu a výskytu jednotlivých druhů plavidel na vodní cestě, Státní plavební správa v souladu se zákonem o vnitrozemské plavbě a prováděcím předpisem vymezuje vodní plochy pro tyto účely (plochy jsou uvedené na webových stránkách úřadu). V součinnosti s dotčenými orgány došlo i v tomto případě k dohodě na místě, na kterém je vodní plocha vymezována.
Státní plavební správa se proto rozhodla nevyhovět námitkám společnosti k návrhu opatření obecné povahy č. 14/2023 a rozhodla se tímto opatřením obecné povahy vymezit na stanovenou dobu plochu pro provozování eFoilů v zájmu zajištění jejich bezpečného plutí i bezpečnosti účastníků běžného plavebního provozu.
Poučení k rozhodnutí: Proti rozhodnutí o námitce se nelze odvolat ani podat rozklad (§ 172 odst. 5 správního řádu).
Na základě výše uvedeného Státní plavební správa vymezila část vodní cesty pro provozování vodních skútrů a eFoilů tak, jak je uvedeno v článku 1 a 2.
Toto opatření obecné povahy nabývá účinnosti v souladu s § 173 odst. 1 správního řádu dne 14. srpna 2023.
Toto opatření obecné povahy platí v souladu s § 30a odst. 1 zákona o vnitrozemské plavbě do 31. října 2024.
Dle § 173 odst. 2 správního řádu nelze proti opatření obecné povahy podat opravný prostředek.
Vyvěšeno dne 28. 7. 2023
jméno, příjmení, funkce a podpis
oprávněné úřední osoby
Ing. Hynek Beneš
ředitel pobočky
Čj.: 6485/PH/23
Městská část Praha 8, se žádá o vyvěšení tohoto opatření na veřejné úřední desce po dobu 15 dnů.
Příloha k čj. 6485/PH/23
Zákres situace vymezené vodní plochy