Žádost:

Poskytnutí informací týkajících se plavby plavidel a výkonu rybářského práva na vodní cestě přehradní nádrž Nové Mlýny I.

Odpověď ze dne 20. 10. 2021:

Vzhledem ke skutečnosti, že na vodní cestě přehradní nádrž Nové Mlýny I není plavební dráha vymezena, je plavební dráhou celá vodní cesta.

Ve smyslu § 28 písm. f) zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě (dále jen „zákon o vnitrozemské plavbě“) je účastníkem plavebního provozu kromě vůdce plavidla a dalších osob i osoba vykonávající na vodní cestě činnost, která může ovlivnit bezpečnost a plynulost plavebního provozu. Účastníkem plavebního provozu je tedy i osoba vykonávající rybolov (rybář). Podle § 29 odst. 1 zákona o vnitrozemské plavbě je účastník plavebního provozu povinen zachovávat přiměřenou opatrnost a chovat se tak, aby neohrozil bezpečnost a plynulost plavebního provozu a, mimo jiné, nezpůsobil překážku na vodní cestě. Takovou překážkou jsou např. spadlé předměty, rybolovná zařízení-pruty a jejich součásti nebo vámi zmiňované bójky k lovu dravých ryb umístěné do plavební dráhy. Podle § 29 odst. 3 téhož zákona každý, kdo způsobil překážku na vodní cestě, je povinen ji neprodleně odstranit, tedy např. vytáhnout spadlý předmět nebo stáhnout rybolovné zařízení z plavební dráhy. Nemůže-li překážku odstranit neprodleně, je povinen oznámit tuto skutečnost správci vodní cesty, v tomto případě Povodí Moravy, státní podnik, a plavebnímu úřadu a viditelně označí místo výskytu překážky.

Z uvedeného tedy plyne, že označit překážku v plavební dráze je třeba vždy, není-li možné ji neprodleně odstranit. Budete-li chytat či lovit ryby mimo běžnou plavební dráhu osobní lodi a dalších plavidel např. z půjčoven, nebudete muset často překážky odstraňovat. Loď osobní lodní dopravy má na této vodní cestě schválena dvě přístaviště – ATC Merkur a Pasohlávky, třetí přístaviště je ve výstavbě, loď se tam pouze otáčí. Vůdce osobní lodi se zpravidla pohybuje na ekonomické spojnici mezi přístavišti, samozřejmě s dostatečným prostorem pro manévry připlutí/odplutí nebo obratu plavidla. Respektuje také ostatní účastníky plavebního provozu, jako jsou jiná plavidla nebo koupající se osoby, nebo případně omezené plavební hloubky.

Státní plavební správa není oprávněna vykládat ustanovení zákona č. 99/2004 Sb.,
o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství), avšak z § 12 odst. 1 tohoto zákona lze vyčíst, že rybníkářství a výkon rybářského práva nesmí být v rozporu se zvláštními právními předpisy, tedy ani např. se zákonem o vnitrozemské plavbě. Podle odstavce 7 téhož paragrafu je rybníkář a uživatel rybářského revíru povinen hospodařit tak, aby nedošlo ke zhoršení jakosti vod a aby neporušoval právem chráněné zájmy jiných osob, zde například uživatelů osobní lodní dopravy nebo vůdců dalších plavidel.

Oba zákony, zákon o vnitrozemské plavbě a zákon o rybářství, jsou zákony rovnocenné a musí být dodržovány zároveň. Z pohledu plavebního úřadu tedy nelze prosazovat práva vyplývající z jednoho zákona na úkor práv vyplývajících ze zákona druhého.

Poškození věci (zřejmě myšleno poškození bójí nebo rybářských prutů) plavidlem na vodní cestě nemá v působnosti Státní plavební správa, neboť ta šetří nehodu, k níž došlo v provozu na vodní cestě nebo v příčinné souvislosti s ním a která má za následek poškození nebo zničení plavidla, poškození nebo znehodnocení přepravovaného nákladu, pokud tyto následky nevyplynuly z povahy samotného nákladu, dále poškození vodní cesty nebo stavby na ní, újmu na zdraví nebo smrt účastníků provozu na vodní cestě. Poškození věci plavidlem by tedy řešila Policie ČR.

Ohledně řešení stížností na osobní lodní dopravu na vodní nádrži Nové Mlýny I jste se opravdu ve své předchozí žádosti nevyjádřil přesně. Tehdy jste se ptal na podnikající fyzickou osobu Mgr. Lucii Erbanovou, kterou jste označil identifikačním číslem. Nyní váš dotaz směřuje na „Plavby Pálava“, což sice stále není přesné označení subjektu, avšak seznam řízení týkající se osobní lodní dopravy na vodní cestě Nové Mlýny I vám přesto poskytneme.

Pod sp. zn. 3838/PR/18 byl řešen přestupek postoupený Státní plavební správě Policií ČR. Jednalo se o koupající se mladíky v ochranném pásmu přístaviště. Věc byla vyřešena 3x pokutou udělenou příkazem na místě, 1x domluvou v případě nezletilého a 1x pokutou udělenou v příkazním řízení.

Pod sp. zn. 4434/PR/19 byl dále řešen přestupek oznámený Policií ČR, obvodní oddělení Pohořelice ze dne 1. 8. 2019. Řízení bylo usneseními č.j. 1671/PR/20 a 2427/PR/20 zastaveno, neboť se jednalo o přestupek, kterého se měl dopustit podezřelý tím, že na přehradní nádrži Nové Mlýny I mezi obcemi Pasohlávky a Brod nad Dyjí, poblíž Ptačího poloostrova, v místě asi 400 metrů od hlavní silnice Brno – Mikulov směrem k obci Brod nad Dyjí, vytvořil nahozenými rybářskými návnadami překážku na vodní cestě a ohrozil tak bezpečný provoz lodní dopravy a tento přestupek se nepodařilo prokázat.

Pod sp. zn. 318/PR/20 byl řešen přestupek – ohrožení plavební bezpečnosti na vodní cestě přehradní nádrž Nové Mlýny I dne 1. 8. 2019. Jednalo se o řízení vedené proti obviněné Lucii Erbanové ve věci přestupku, kterého se měla dopustit tím, že jako účastník plavebního provozu na vodní cestě přehradní nádrž Nové Mlýny I., k. ú. Pasohlávky při plavbě ohrozila bezpečnost ostatních (koupajících se) účastníků plavebního provozu kormidlováním plavidla Věstonická Venuše poznávacích znaků 32301774. Řízení bylo usnesením č.j. 2428/PR/20 zastaveno podle ustanovení § 86 odst. 1 písm. a) zákona o odpovědnosti za přestupky, neboť skutek, o němž se vedlo řízení, není přestupkem.

Pod sp. zn. 2756/PR/21 byla řešena původně vaše stížnost na neznámého pachatele. Před zahájením řízení byla podána vysvětlení ze strany provozovatelky Erbanové, z vaší strany a ze strany svědka. Na základě podaných vysvětlení bylo zahájeno řízení pod č.j. 3358/PR/21 s kapitánem osobní lodi. Je naplánováno ústní jednání ve věci.

Závěrem dovolte uvést, že podle § 5 odst. 5 zákona o vnitrozemské plavbě je správce vodní cesty povinen spravovat sledované vodní cesty tak, aby bylo zajištěno bezpečné provozování plavby, a řádně je značit plavebním značením a toto plavební značení udržovat, nestanoví-li tento zákon jinak. Z tohoto důvodu vyvolává plavební úřad jednání se státním podnikem Povodí Moravy, s.p. a provozovatelem osobní lodní dopravy, aby došlo k vymezení plavební dráhy pro plavby plavidel jiných než malých. Minimálně by se mělo jednat o úsek s menšími plavebními hloubkami v horní části zdrže (úsek Brod – Pasohlávky).